0

«абол€вани€та на носа и синусите са често срещан проблем в практиката на лекар€ оториноларинголог.

√ол€ма част от т€х са възпалителните процеси: хремата и синуита . ¬одещ симптом е главоболието, което е с различна локализаци€, в зависимост от това, ко€ група синуси са засегнати. ’арактерно е сутрешно главоболие, което към средата на ден€ намал€ва.. ѕридружено е от затруднено носово дишане и секрети в носа, които могат да бъдат воднисти, слузни или гнойни.† Ќалице е отпадналост, липса на настроение, лесна умор€емост.

Ћечението се състои в назначаване на противовъзпалителни средства, промивки в носа, отпушващи капки за нос, при нужда- антибиотици.

јлерги€та заема съществено м€сто в забол€вани€та на носа и синусите. јлергични€т риносинуит обикновено се дали на две групи: сезонен, причинен от поленовите алергени и целогодишен. ѕри първи€ е налице† водниста хрема, парене в носа, кихане. »ма сезонен характер и се по€в€ва през пролетта и началото на л€тото. ѕри целогодишни€ алергичен ринит хремата може да бъде целогодишна като секрети от носа обикновено липсват, но носовото дишане е затруднено, често е придружено от главоболие и отпадналост.Ћечението е противоалергични средства, отпушващи носа капки, локални кортикостероиди.

»зкривената носна преграда е честа причина за затруднено носово дишане, което обикновено има едностранен характер. ѕридружено е от главоболие в челната област, про€в€ващо се обикновено след сън. Ћечението е изключително оперативно.

”големената трета сливица при деца води до дишане през† устата, хъркане нощем, главоболие, често се стига до неправилна захапка. ѕри неповли€ване† от консервативното лечение, се †приб€гва до† отстран€ване на третата сливица по оперативен път.